
Rosévin – bara en säsongsvara?
Vi ställde frågan till Vinpiloterna i vår senaste undersökning:
Våren knackar på dörren i samma takt som hyllor och kylskåp fylls av rosévin i olika form och format.
I samma takt ökar efterfrågan av rosévin, och kanske, har rosévin fått en stämpel av att vara ett ”enklare vin” som skall avnjutas på egenhand i en solstol, snarare än till middagsbordet?
Vad påverkar vårat val av dryck? Vad har vi för preferenser och men inte minst, vart influeras vi inför valet av rosévin?
Det är ingen tvekan om att Vinpiloterna associerar rosévin med vår och sommar. Majoriteten inhandlar störst volym av rosévin under våren, sommaren och semestern, men även vid stora sammankomster – kopplade till säsongen.
Endast 15% av de svarande konsumerar rosévin året runt.
Kvalité, det viktigaste i valet
Oftast skiljer det sig från person till person, men det absolut dominerande i valet för vinpiloterna är kvalitén på vinet. På delad andraplats kommer, paradoxalt nog, både ”nyheter” och ”säkra val”.
Med andra ord – preferenser i valet av dryck skiljer sig från person till person
Gamla världen dominerar inköpen
Gamla världen representerar onekligen en stor del av vår konsumtion vinmässigt, vilket kanske inte förvånar.
Dock ser vi fler och fler vågmästare från nya världen, men även mindre och okända ursprung. Trots det, så svarar vinpiloterna att gamla världen dominerar deras inköp, men lyckligtvis, varierar en stor skara även sina inköp.
Med det sagt – Det ena utesluter inte det andra
Vänner, reklam, kändisar eller vinrecensenter? Vad inspirerar vinpiloterna i störst grad?
Reklam eller annonsering, tilltalar i högsta grad – förutsatt att om det kommer från en pålitlig avsändare som inger kompetens. Rekommendationer från vänner och nära, har en viss påverkan, om personen i fråga, känns kompetent i sin rekommendation.
Vinpiloterna svarar även att de inspireras av etablerade vinskribenter och influenser.
Gällande rekommendationer från publikt ”kända” profiler, svarar 15% att de påverkas ibland, medan 50% av de svarande aldrig påverkas.
Vinpiloterna är folkets röst om vin och dryck
Vinpiloterna undersöker vin och dryck och som Vinpilot är du med och tycker till om vad som är viktigt för just dig, vad du gillar och vad du gärna ser mer av. På så sätt är du en del av folkets röst och dina åsikter når och kan påverka dryckesbranschen.